جای خالی فروشگاههای اینترنتی در کنگان؟!
یکی از مزیت های شهرستان کنگان ترافیک بالای تراکنش ها در فضای مجازی است که کمتر از آن استفاده مناسب می بریم برای نمونه می توان به جرائت ادعا کرد با توجه صنعتی بودن منطقه و قرار گرفتن کنگان درقطب آن بنوعی گسترش فعالیت کاربران این فضا در محدوده مورد بحث هر روز ابعاد تازه تری می یابد گرچه بسیاری از فروشگاههای بزرگ وکوچک با استفاده از صفحات اینستاگرامی کالا های خود را معرفی می کنند اما تا کنون نظر به مزایای محوربندری کنگان و ترانزیت نسبی انواع کالاها بسوی شهرهای بزرگ وکوچک همچنان بقول یکی از بازرگانان در اغلب اوقات تنها مزد" حمّالی" آن را تا حدی دریافت می کنیم و نهایتاً حتی بسیاری از محصولات بخصوص دستگاههای الکترونیکی را از مقصدی که خود ارسال کرده ایم دوباره سفارش داده و به مبدا جهت فروش برمی گردانیم ؟!
با اهمیت موضوع ذکر شده و وجود زیر ساخت های حداقلی و امکان توسعه ی آن و حضور ظرفیت های تجارتی و جذابیت مرکزی برای سرمایه گذاران و پدیده علاقه مندی جوانان تحصیلکرده فعال در عرصه ی فضازی مجازی می توان با استفاده از تجارب دردسترس به این مهم نگاهی دوباره داشت تا شاید سر ریزی از این بازار بزرگ هم سهم همشهمریان باشد ؟!
لذا مواردی بمنظور تشریح عنوان مطلب بشرح ذیل تقدیم می دارد :
راهاندازی و مدیریت استارتاپ
فیلیپ کاتلر: " بازاریابی، نیازها و خواستههای برطرف نشده را مشخص میکند. بازاریابی، حجم بازار و پتانسیل سودآوری را تعیین و اندازهگیری میکند"
کسب و کارهای کوچک و استارتاپها
موسسین استارتاپها باید آمادگی داشته باشند تا رسیدن به قله موفقیت باید از مسیرهای پر پیچ و خمی عبور کنند و با چالشهای فراوانی روبرو گردند. با آگاهی از موانع موجود در این مسیر و آشنایی با تجارب استارتاپهای دیگر، می توان از دچار مشکل شدن در این راه و برداشت سهم مطلوب در این بازار را مراحلی علمی و با اشراف کامل طی کرد. تحلیل جزییات بیشتر بعهده کارشناسان و متخصصان امراست ؟
شرکت های نوپا- استارتاپ ها- تجارتی متوسط یا بزرگ یک موسسه ی موقت هستند که برای ایجاد مشاغل نوآورانه ، تکرار پذیر و قابل توسعه ایجاد شده اند. استارتاپ ها معمولاً مبتنی بر خلاقیت و نوآوری بوده و در حقیقت ، فرد خلاق یا افرادی که ایده های جدید و متنوعی دارند ، به دنبال راه هایی برای سرمایه گذاری ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات وابسته به آن هستند.
با توجه به اهمیت استارتاپ ها ، در اینجا به معرفی برخی از استارتاپ های مختلف موفق در ایران می پردازم :
مهمترین استارتاپ ها در ایران.
1.دیجی کالا
"دیجی کالا "بزرگترین خرده فروش آنلاین در ایران است که در سال 2006 راه اندازی شد. امروز ، دیجی کالا پر بازدیدترین وب سایت در خاورمیانه و بزرگترین وب سایت برای فروش محصولات دیجیتال و الکترونیکی در ایران است. در ابتدا فقط سایتی برای نقد و مطالعه محصولات الکترونیکی مانند تلفن همراه و لپ تاپ بود ، اما با گذشت زمان ، فروش این محصولات را در وب سایت خود آغاز کرد.
این فروشگاه با ضمانت یک هفته ای ، کالاهای فروخته شده به مشتریان را جایگزین و بازیابی می کند. این روش باعث آرامش خاطر مشتری می شود. و با ضمانت برگشت مبلغ پرداخت شده در صورت نیتی مشتری آن مهم را برعهده گرفته است این شرکت از زمان تأسیس تا کنون بزرگترین شرکت ایرانی با سرمایه ی خارجی به ارزش 150 میلیون دلار در این موضوع فعال است.
2." ثمین "بازاریابی خدمات سیاحت درمانی و شرکتهای وابسته.
به منظور ارائه ی راهنمائی و م به بیماران در یافتن راه حل های مقرون به صرفه در مراقبت های بهداشتی ، مرکز" ثمین" با کیفیت بالا تأسیس شده است تا خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه دهد و هزینه های قابل توجهی را برای مددجویان خارجی خود کاهش دهد. این شرکت شامل کل خدمات درمانی و درمانی است. بیماران می توانند به سادگی برنامه سفر پزشکی و کل نیازهای خود را بصورت آنلاین برنامه ریزی کنند.استفاده از این سایت کاملاً رایگان است و هم اکنون به دو زبان انگلیسی و عربی در دسترس است.
3.كافه بازار
این شرکت بزرگترین بازار انواع کاربردهای گوشی های هوشمند در ایران است. بنیانگذاران این استارتاپ توانستند خود را به میلیون ها کاربر و برنامه نویسان تلفن های هوشمند را در ایران متصل کنند.تا فضای مناسب و معقولی را برای کاربران اندرویدی در ایران فراهم کنند.
این نرم افزار تجاری، حجم زیادی از بازی ها و برنامه هایی را که در سطح جهانی برای کاربران آن در ایران بصورت رایگان و با همان کیفیت وجود دارد فراهم می کند. در کمتر از پنج سال نیز با برنامه اندرویدی به یکی از مکانهای قابل اعتماد برای بارگیری بازی ها و نرم افزارها در تلفن های هوشمند تبدیل شده است.
4.اسنب
اسنپ یکی از استارتاپ های موفق با الهام از ایده ابتکاری Uber (بزرگترین شرکت تاکسی جهان) است. ایده این شرکت همکاری با رانندگان به عنوان کارمند و ارائه خدمات باکیفیت ، یارانه ای و کم هزینه به مشتریانی است که دوست دارند تاکسی بصورت آنلاین و تلفن همراه داشته باشند.
این شرکت در سال 2014 توسط شهرام شاهکار ، دانشجوی مهندسی برق در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین شرکت حمل و نقل عمومی آنلاین در ایران تأسیس شد.
برنامه ارائه شده توسط شهرام شاهکار ، تنها سه سال بعد ، چندین میلیون یورو را از یک شرکت جهانی جذب کرد! اسنپ ، اولین و بزرگترین شرکت حمل و نقل عمومی آنلاین در ایران ، 20 میلیون یورو سرمایه از MTN در سال 1395 دریافت کرد. جالب است بدانید که اسنپ از سال 2014 با نرخ رشد ماهیانه 100 درصد به یکی از مهمترین بازیگران تجارت الکترونیکی در ایران تبدیل شده است.این برنامه شامل ده ها هزار کاربر به عنوان راننده و صدها هزار کاربر به عنوان مسافر است.
5.علی بابا
قدیمی ترین ، بزرگترین و مطمئن ترین وب سایت در سامانه آنلاین بلیط هواپیما و قطار است. "علی بابا "نه تنها تمامی پروازهای ثبت شده در پروازهای بین المللی از مبدا یا مقصد تهران را جستجو می کند بلکه برای همه مقصد های خارجی و شرکت های هواپیمایی که می توانند بصورت آنلاین بلیط را خریداری کنند نیز جستجو کرده و معرفی می نماید
کارکرد استارتاپ های موفق ایرانی معرفی شده نشانگر میزان پاسخ آن ها به ضرورت ها و نیازمندی های هر یک ازکاربران با گزینههای متفاوت ست.
چگونگی راه اندازی استارتاپها و دلایل موفقیت آنها
استارتاپها با شناسایی مهمترین دلایل زیر برای ادامه موفقیت خود می توانند با توجه به نوپا بودن صنعت کارآفرینی و سرمایهگذاری در این نقطه از کشورمان ، امیدوارباشند میتواند قابل پیگیری و برنامه ریزی باشد
حضور شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر، نقش همتیمی قوی، توانمندی رقابت با رقبا و قدرت بازاریابی در موفقیت استارتاپ ها، بسیار پررنگتر است
برخی کانون های مطالعه ی سرمایهگذاری منطقه ی معتقدند که سرمایه کافی برای شکلگیری استارتاپهای موفق در کنگان موجود است، اما چگونگی امکان بهرهمندی از این سرمایه ها را باید مورد بررسی وتدقیق قرار دهند
در فضای استارتاپی به محض پدید آمدن یک ایده جدید و استمرار نشانههایی از موفقیت آن ایده در بازار، و دسترسی آسان به سرمایه، توانایی جذب نیروی انسانی ماهر و یا تجربه موفق در اداره استارتاپهای پیشین، مزیت رقابتی استارتاپ شما را تقویت کرده و سهم بازار زیادی را در زمان کمی تسخیر می کند.
یکی دیگر از عوامل موفیت دراین مسیر بازاریابی و تبلیغات هوشمندانه است. شناسایی مشتریان و مخاطبان هدف و معرفی محصول خود به آنان میتواند در کنار رقابت شدید به ظهور استارتاپ های برتر منجر شود.
مسیر موفقیت استارتاپ ها
ایجاد یک تیم قوی، جذب افراد باانگیزه، ماهر و متخصص
جذب سرمایه و تامین زیر ساخت های حداقلی
مطالعه بازار، تحلیل رقبا، انجام تحقیقات بازاریابی
طراحی مدل کسب و کار استارتاپ، طراحی محصول، تعیین دقیق منابع درآمدی و پیشبینیهای
محصول با کیفیت، منظور از محصول باکیفیت محصولی است که در آن به نیازها و خواستههای مشتری توجه شود . و در نهایت ارائه محصولی با کیفیت توانایی عرضه کننده را برای جذب سرمایه کافی افزایش می دهد.
در پایان؛ 17 شرکت بین المللی فعال در عرصه مرتبط بحضورتان معرفی می گردد نکته قابل توجه اینکه عناوین زیر صرفاً جهت بررسی و مطالعه نمونه ی چگونگی کار ارائه شده نام برده می شود که هرگونه ارتباط و تعامل با آنها می بایست پس از مطالعه ی همه ی جوانب امر از منظر (صلاحیت و اصالت ) وطی تشریفات قانونی و اخذ مجوزهای لازم از مراکز قانونی ذیصلاح صورت گیرد.
کارآفرینی و تجارت الکترونیکی
blogs.hbr.org
entrepreneur.com
dealbook.nytimes.com
thebillfold.com
kickstarter.com
indie.com
rockethub.com
etsy.com
kiva.org
marginalrevolution.com
learnvest.com
getrichslowly.org/blog
ritholtz.com/blog
consumerist.com
npr.org/blogs/money
blog.priceonomics.com
freakonomics.com/blog
اشتراک گذاری در تلگرام
درباره این سایت