رفتار انتخاباتی؛ علم مطالعه گرایش ها و تمایلاتی است که نامزدها به دنبال دستیابی به میزان تاثیر آن ، یا ترغیب رأی دهندگان به سوی  آن هستند .
زیرا  این روند الگوهای رای گیری و پیش بینی، نتایج مربوط به آن را مورد مطالعه قرار می دهد و این زمینه را می توان یک شاخه تخصصی در جامعه شناسی به ویژه با توجه به گسترش نظرسنجی های منظم (دوره ای)  پیرامون یک انتخابات دانست. اهداف  انتخاب برای رأی دهندگان ، نظرسنجی های گسترده انجام شده  پیش و پس از انتخابات ، سهولت دستیابی به آمار سرشماری ، و بررسی روش ها و فرآیندهای تجزیه و تحلیل داده ها و برنامه های مدل سازی ، این علم همچنین روند فرایند رای گیری و پدیده های ی مختلف در طول آن را بررسی می کند.
تفسیرهای زیادی از رفتار انتخاباتی وجود دارد که می توان  تعدادی از مهمترین آنها را به شرح زیر خلاصه کرد:
1- تفسیر جغرافیایی: براساس برقراری روابط همبستگی بین داده های انتخاباتی و متغیرهای وضعیتی که رفتار در آن ظاهر می شود ، زیرا به وضوح وجود ارتباط بین  مجامع نظارتی، اجرائی و  تبلیغاتی انتخابات ، نسبت  اقشار وصنوف در مناطق مختلف فعالیت های صنفی و صنعتی و اداری و خانواده ها   را  دنبال کرده و مشخص می کند و برای این کار روند تفسیر مربوط به محل ست ، ویژگی های جغرافیایی متمایز مکان است. از طریق این مدل مشخص است که ماهیت تقسیم مناطق انتخاباتی بر رفتار انتخاباتی تأثیر می گذارد.
2 - تفسیر تاریخی: این رویداد پس از بررسی علل آن با نتایج آن پیوند خورده است ، که این امکان را می دهد تا از  تاریخچه ی داده های  گذشته ی انتخاباتی در تفسیر و ارزیابی وقایع بهره مند شوید ، بنابراین هنگام مطالعه انتخابات ، لازم است تا بر  سیر تاریخی آنها تأمل شود ، چه از نظر سازماندهی ، روند ، نتایج و چه رفتارهایی. تجزیه و تحلیل تاریخی امکان مقایسه بین کل رفتارهای  عینی در فرآیندهای انتخابات را فراهم می کند ، فرایندی که مهمترین متغیرهای مؤثر بر رفتار انتخاباتی را از طریق ایستگاه های مختلف انتخاباتی روشن می کند.
3- تفسیر اجتماعی و اقتصادی: معمولاً کانون های رای توسط یک طبقه یا گروه خاص اجتماعی نمایندگی می شود و رأی گیری در اینجا با توجه به وضعیت اجتماعی رأی دهنده و همچنین  نوع شغل و دیدگاههای محلی آنها تعیین می شود و به این ترتیب نشانه آمادگی ی برای رأی دهنده را می توان انتظار داشت و بنابراین گروههایی را که رای دهنده به آن تعلق دارد تعیین می کنند که گزینه ی آنها کیست. در تعیین رفتار انتخاباتی  ، همانطور که متغیرهای اقتصادی وجود دارد ،موارد مربوط به مشکل کار و وابستگی های حرفه ای و میزان مزایا ومزیت های مرتبط تاثیر گذار  است در حالی که متغیرهای فرهنگی بر سطح تحصیلات ، وابستگی های طائفه و وفاداری های سنتی  وعرف ورسوم  متمرکز هستند.
4 - تفسیر روانشناختی: بر عوامل روانشناختی متمرکز است که به نوعی در ایجاد شخصیت رأی دهنده دخالت می کنند و آن را عامل تعیین کننده رفتار و جهت گیری های رأی دهنده می دانند و معتقد است که روابط خانوادگی و محیط اجتماعی عناصر اصلی تشکیل دهنده این شخصیت است ، الگویی غیرقابل اندازه گیری است ، زیرا مربوط به مجموعه ای از ادراک ها ، عقاید ، اعتقادات و گرایش هایی است که تاثیر آنها دقیقاً مشخص نمی شود بلکه در توضیحات جزئی  آن متوقف می شویم و در اینجا به نتایج کلی می رسیم که قابل تعمیم نیست ، زیرا ارائه همان فاکتورهای روانشناختی به گروهی از افراد وماً به معنای به دست آوردن همان رفتارهای ی دلخواه نیست .
5 - تفسیر کاندیدای ایده آل: این مدل مبتنی بر اصل تعیین شاخص های دقیق  مورد نظر خود از سوی رای دهنده است که گزینه ی خاص را انتخاب می کند و از یک پیش فرض اساسی نشأت می گیرد که هر شهروند در هر مناسبت انتخاباتی ، تصویری کامل و واضح از ذهن خود برای کاندیدای ایده آل خود دارد و در روز های پیش از رای گیری به دنبال انتخاب کاندیدایی خواهد بود که بسیار نزدیک به نظر خود باشد در مورد خصوصیاتی که رأی دهندگان از  نمایندگان خود  انتظاردارند ، سؤال می شود ، سپس این خصوصیات را با توجه به اهمیتش مرتب می شود ، پس از آن ارزیابی رای دهندگان از نامزدها با توجه به موارد فوق ، سپس انتخاب رای دهنده کاندیدایی خواهد بود که بیشترین نمره  مشبت را داشته باشد ، پس از انجام جمع بندی نمرات برای همه خصوصیات و اهمیتی که به هر یک اختصاص داده شده است.  کاندید برنده مطابق با این مدل که نتیجه یک محاسبه ریاضی است ، معرفی می شود که  این توضیحات ایده آل مورد نظر یک رای دهنده را با   رویکرد به  نامزدهای واقعی با توجه به  توضیحات نمره دهی پیوند می زند.
6 - الگوی تبدیل و انتخاب ایده آل: صاحبان این مدل می بینند که رفتار انتخاباتی نتیجه یک سری فرآیندهای ذهنی ایده آل است ، که در آن رأی دهنده قرار است بر اساس معیارهای خاص ، مقایسه های متفاوتی را بین نامزدها انجام دهد و در طول مقایسه ، رای دهنده در ابتدا بر منفی ترین جنبه ها تمرکز می کند.  و برای استخراج  نتیجه ی نهایی در پایان  معیارهای مثبت  کاندیدایی  را  که همتراز با معیارهای موجود در مقایسه یافته انتخاب می کند ،  در صورت عدم دسترسی به این نامزدایده آل ، رأی دهنده مجموعه معیارها را  به ملاک  های دیگری تبدیل کرده و اصلاح می کند که از طریق آنها او دوباره بین نامزدها به مقایسه  ی ویژگیهای ثابت بصورت تفاضلی می پردازد و به نامزد ترجیحی  خود رای می دهد./

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : دهنده ,رفتار ,انتخاباتی ,تفسیر ,گیری ,توجه ,رفتار انتخاباتی ,کاندیدایی خواهد ,کاندیدای ایده ,وجود دارد ,رفتار انتخاباتی؛
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دانلود تلاوت مجلسی دانلود تلاوت قرآن صوت کاربرد فناوری بخوانیم تا بیشتر بدانیم mbnama blog گروه اقتصاد دانان استان اصفهان مقالات طراحی اپ موبایل ثبت شرکت - ثبت شرکت مسئولیت محدود - ثبت فوری شرکت فرامتره