نقش رسانه ها در فضای انتخاباتی سازنده وچند نکته ی پراکنده
انتخابات
می تواند
عاملی اساسی برای حل مشکلات یا راه برون رفت از معضلات درجوامع باشد و همچنین
برگزاری انتخابات
در فضای سالم رقابتی مبتنی براخلاق مداری در تقویت ستون های مردمسالاری
دینی و توسعه ی نقش مشارکتی توده مردم و جلوگیری از اختلافات بیمورد
اثربخش خواهد بود که از همین منظر اثربخشی اخلاق حرفه ای
رسانه ها در فضای انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.حوزه رسانه و
فعالان رسانه ی منصف به منظور ارتقاء پوشش انتخاباتی پرشور ، هوشمندانه ،
وهدفمند موارد زیر را دنبال می کنند و معمولا ً با نکات زیر سروکار دارند :
- این امکان را برای شهروندان فراهم می کنند که با در یافت آگاهی ها و
تحلیل ها و اخبار بموقع از انتخابات بتوانند به کلیه اطلاعات مورد نیاز خود
، با روشی مستقیم و مطلوب و مؤثر دسترسی داشته باشند .
- به معرفی صادقانه ی نامزدها و تشریج برنامه و چشم انداز ترسیمی آنها به دور از اغراق و مبالغه می پردازند.
- توزیع بموقع گزارش های دستورالعملهای انتخاباتی که مبانی پوشش خبر حرفه ای درعرصه ی
انتخابات و روند انتخابات آگاهانه لازم است و همچنین نکات برجسته روزشما ر
مربوطه را طی یادداشت های به روز شده اطلاع رسانی می کنند
-
برنامه ریزی برای پوشش رسانه ای انتخابات قبل از شروع فعالیت آن تا آخرین
مرجله ،موجب می شود تا رای دهندگان با آرامش و اعتماد بیشتری سیر حقوق
ی و اجتماعی خودرا دنبال نمایند
- ترویج مطالبات وانتظارات رای دهندگان و ایجاد شفافیت در اهداف نامزدها - عدم تبعیض در اطلاع رسانی روزانه بسیارمهم است
- نظارت بر استقلال هیئت نظارت و هیات اجرائی
- فراهم کردن زمینه های احتمالی نظرسنجی ونظر خواهی در میان افکار عمومی.
دنبالکرد کشف جرایم وتخلفات انتخاباتی که قانون آن را پیش بینی کرده است:
یکی
از مهمترین نقش های رسانه ها در انتخابات این است که اطمینان حاصل
شود نتیجه ی محرز شده ی آن در سلامت کامل قرار دارد و حق الناس ضایع نگردیده است.
- بررسی انطباق مُر قانون در انتخابات با اامات قانونی موصوفه.
- نظارت بر استانداردهای رفتاری برای گروه های تبلیغات، احزاب ی ، موسسات غیردولتی ودولتی ، نیروهای ی و حامیان آنها.
- اهالی رسانه در زمان انتخابات مراقبت می کنند ، تا نظرات جنجالی ،شایعه ها واخبار غیرواقعی منتشرنشود.
- سعی می کنند نظرات مقامات ارشد را دنبال کرده و اظهاراتی از آنها بگیرند.
ایده های مفید دیگری که رسانه ها می توانند دنبال کنند( مصاحبه است) :
-
درمصاحبه سؤالات کوتاه بپرسید. اگر سؤال خود را با یک بیانیه ی طولانی
شروع کنید. تمدار با بیانیه طولانی پاسخ می دهد و سؤال شما را نادیده
می گیرد.
- دو سؤال را همزمان مطرح نکنید ، تمدار مربوطه ساده ترین پاسخ را انتخاب خواهد کرد.
- قبل از مصاحبه تحقیق کنید.
- دریابید که آن شخص در گذشته چه گفته است.- حق پاسخ دادن را لحاظ کنید
-
سوالی را که جامعه محلی می خواهد از آن بپرسد ، مشخص کنید که نظر موافقین و
منتقدین چیست؟ از این تمدار بخواهید که به انتقادات پاسخ دهد.
- سوالات را قبل از مصاحبه آماده کنید.
- سوالات بازوبسته را آماده کنید.
پس از انتخابات:
هنگامی که نتایج مشخص شده است ، واکنش های مربوط به نتیجه ی آن را دنبال کنید:
- تفسیر وتحلیل نتایج؛ با نظرات تحلیلگران مستقل و بازخورد در میان افکار عمومی
- تجزیه و تحلیل نتایج و ارقام و تغییرات در رفتار رای دهندگان و مقایسه آن با نتایج انتخابات قبلی.
- پیگیری میزان تحقق شعارها و وعده های انتخاباتی
نظارت بر رسانه ها:
- اطلاع رسانی واقعی به مردم در مورد موضوعات مربوط به انتخابات و آگاهی از آنها.
- تعادل ، دقت و پوشش متوازن همه جانبه و مقابله با فضاسازی منفی.
درباره این سایت