نقش رسانه ها در فضای انتخاباتی سازنده وچند نکته ی پراکنده
انتخابات می تواند عاملی اساسی برای حل مشکلات  یا  راه برون رفت از معضلات درجوامع باشد و همچنین برگزاری انتخابات در فضای سالم رقابتی مبتنی براخلاق مداری  در تقویت ستون های مردمسالاری دینی و توسعه ی نقش مشارکتی توده مردم  و جلوگیری از اختلافات بیمورد  اثربخش خواهد بود که از همین منظر  اثربخشی  اخلاق حرفه ای  رسانه ها در فضای انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.حوزه رسانه و فعالان رسانه ی  منصف به منظور ارتقاء پوشش انتخاباتی  پرشور ، هوشمندانه ، وهدفمند موارد زیر را دنبال می کنند و معمولا ً با نکات زیر سروکار دارند :
- این امکان را برای  شهروندان فراهم می کنند که با در یافت آگاهی ها و تحلیل ها و اخبار بموقع از انتخابات بتوانند به کلیه اطلاعات مورد نیاز خود ، با روشی مستقیم و مطلوب و مؤثر دسترسی داشته باشند .
- به معرفی صادقانه ی نامزدها و تشریج برنامه و چشم انداز ترسیمی آنها به دور از اغراق و مبالغه می پردازند.
-  توزیع  بموقع گزارش های دستورالعملهای انتخاباتی که مبانی پوشش خبر حرفه ای درعرصه ی  انتخابات و  روند انتخابات آگاهانه  لازم است و همچنین نکات برجسته روزشما ر مربوطه  را طی یادداشت های به روز شده  اطلاع رسانی می کنند
- برنامه ریزی برای پوشش رسانه ای انتخابات قبل از شروع فعالیت آن تا آخرین مرجله  ،موجب می شود تا رای دهندگان با آرامش و اعتماد بیشتری سیر حقوق ی و اجتماعی خودرا دنبال نمایند
- ترویج  مطالبات  وانتظارات  رای دهندگان و  ایجاد شفافیت در اهداف نامزدها  - عدم تبعیض در اطلاع رسانی روزانه  بسیارمهم است
- نظارت بر استقلال هیئت نظارت و هیات اجرائی
-  فراهم کردن زمینه های احتمالی نظرسنجی  ونظر خواهی در میان افکار عمومی. 
     دنبالکرد کشف جرایم  وتخلفات انتخاباتی که قانون آن را پیش بینی کرده است:
یکی از مهمترین نقش های رسانه ها در انتخابات این  است که اطمینان حاصل شود نتیجه ی محرز شده ی  آن در سلامت کامل قرار دارد و حق الناس ضایع نگردیده است.
- بررسی انطباق  مُر قانون  در انتخابات  با اامات قانونی موصوفه.
- نظارت بر استانداردهای رفتاری برای  گروه های تبلیغات، احزاب ی ، موسسات غیردولتی ودولتی ، نیروهای ی و حامیان آنها. 
-  اهالی رسانه  در زمان انتخابات مراقبت می کنند ، تا نظرات جنجالی ،شایعه ها واخبار غیرواقعی منتشرنشود.
- سعی می کنند نظرات مقامات ارشد را دنبال کرده و اظهاراتی از آنها بگیرند.
 ایده های مفید دیگری که رسانه ها می توانند دنبال کنند( مصاحبه است) :
-  درمصاحبه سؤالات کوتاه بپرسید. اگر سؤال خود را با یک بیانیه ی طولانی شروع کنید. تمدار با بیانیه طولانی پاسخ می دهد و سؤال شما را نادیده می گیرد.
- دو سؤال را همزمان مطرح نکنید ، تمدار مربوطه ساده ترین پاسخ را انتخاب خواهد کرد.
- قبل از مصاحبه تحقیق کنید.
- دریابید که آن شخص در گذشته چه گفته است.
- حق پاسخ دادن را لحاظ کنید
- سوالی را که جامعه محلی می خواهد از آن بپرسد ، مشخص کنید که نظر موافقین و منتقدین چیست؟ از این تمدار بخواهید که به انتقادات پاسخ دهد.
- سوالات را قبل از مصاحبه آماده کنید.
- سوالات بازوبسته را آماده کنید.
پس از انتخابات:
هنگامی که نتایج مشخص شده است ، واکنش های مربوط به نتیجه ی آن را دنبال کنید:
- تفسیر وتحلیل نتایج؛ با  نظرات تحلیلگران مستقل و بازخورد در میان افکار عمومی
- تجزیه و تحلیل نتایج و ارقام و تغییرات در رفتار رای دهندگان و مقایسه آن با نتایج انتخابات قبلی.
- پیگیری میزان تحقق شعارها و وعده های انتخاباتی
 نظارت بر رسانه ها:
- اطلاع رسانی واقعی به مردم در مورد موضوعات مربوط به انتخابات و آگاهی از آنها.
- تعادل ، دقت و پوشش متوازن همه جانبه و مقابله با فضاسازی منفی.

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : انتخابات ,رسانه ,پوشش ,فضای ,انتخاباتی ,مصاحبه ,اطلاع رسانی ,میان افکار ,آماده کنید ,افکار عمومی ,وچند نکته ,میان افکار عمومی ,فضای انتخاباتی سازنده
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

نکات سلامت مادران سلاح گرم مسکوت عنه روابط بین الملل محمد امین صمدانی سیب سرخ رضوان اشعار محمد کرم نیا ناب چت,تاب چت,تاپ چت,ناب گپ,تاپ گپ,تاب گپ